Leesbevordering

Goed leren lezen is erg belangrijk voor kinderen. Lezen vergroot de taalontwikkeling, de concentratie, het inlevingsvermogen en de fantasie. Bovendien krijgen kinderen door te lezen meer kennis over de wereld om hen heen en draagt het bij aan het vormen van een mening. Allemaal redenen om veel aandacht te schenken aan sterk leesonderwijs en flink in te zetten op leesmotivatie, zodat leerlingen niet alleen goed, maar ook met veel plezier blijven lezen! Voor leesbevordering is bij ons op school een duidelijk plan. In ons taalbeleidsplan staan structurele activiteiten die de school onderneemt én blijft ondernemen om onze leerlingen goed en met veel enthousiasme te laten lezen.

Op Kindcentrum Rembrandt...

  • hebben wij een zeer ruim assortiment moderne en klassieke boeken;
  • bieden wij effectieve leesinstructies;
  • lezen wij elke dag een half uur voor in iedere groep, wat een belangrijke bijdrage levert aan het stimuleren van lezen;
  • lezen wij ook interactief voor, waarin ook in gesprek gegaan wordt met leerlingen over het boek of verhaal;
  • bieden wij een aantrekkelijke leesomgeving waarin kinderen ontspannen kunnen lezen;
  • bepalen kinderen zelf welke aanvullingen in onze schoolbibliotheek nodig zijn;
  • geven we boekreviews, presentaties en spelen wij leesspelletjes;
  • lezen oudere kinderen voor aan jongere kinderen.

Kinderen die beginnen met lezen zijn meestal erg enthousiast en hebben een goede leesmotivatie. Die motivatie neemt af als zij tijdens het leren lezen tegen problemen aanlopen. Wij signaleren leesproblemen daarom vroegtijdig pakken dit direct aan met het ondersteuningsprogramma BOUW!

Kinderboekenweek
Tijdens de kinderboekenweek staat lezen de hele week centraal. Elk jaar wordt de kinderboekenweek spetterend geopend en worden nieuwe boeken gepresenteerd. Daarnaast worden er de hele week activiteiten georganiseerd. Zo was er dit jaar een vossenjacht door de wijk met karakters uit kinderboeken, een boekenmarkt waar boeken konden worden verkocht en gekocht en was in de aula een puzzeltocht; welke juffen en meesters zitten verstopt achter hun favoriete boek? Om de klassen werd veel voorgelezen aan elkaar en werd leesbingo en leesdans gespeeld. Stillezen deden we ook net even anders: discolezen, gek-lezen of in het donker met een zaklamp.